بررسی آنلاین موج عرضی فیزیک دوازدهم بسامد دامنه انتشار موج چشمه یا منبع موج

در فیزیک دوازدهم فصلی در رابطه با موج عرضی داریم.

همیشه برای بچه ها نحوه حرکت موج عرضی سواله.

برای مشاهده رفتار موج عرضی به شما اکیدا پیشنهاد میکنم شبیه ساز موج زیر رو اجرا کنید که فوق العاده است.

تنظیمات چشمه موج:

در قسمت بالا سمت چپ میتونین چشمه موج عرضی رو تعیین کنین :

نوسان کاملا دلخواه:

با انتخاب گزینه “دستی” خودتون با ماوس هر نوسانی که میخواین ایجاد کنید.

نوسان هماهنگ ساده:

با انتخاب گزینه “نوسان کن” خود چشمه شروع به نوسان دوره ای هماهنگ ساده می کند و شما فقط رفتار موج رو میتونین نگاه کنین. تنظیمات مربوط به این قسمت در بخش پایین قرار داره که توضیح میدم.

تپ :

اگر گزینه “تپ ” رو انتخاب کنید شکل چشمه موج عوض میشه و میتونین با هر بار کلیک روی دکمه سبز رنگ چشمه موج یک تپ در طناب ایجاد کنید.

تنظیمات موج عرضی

در قسمت پایین شبیه ساز تنظیمات زیر وجود داره:

  1. پایین سمت راست میتونین خط کش – زمان سنج و یا خط مرجع رو فعال کنین.
  2. کشش : در این قسمت میتونین کش طناب رو تعیین کنین ( اصطلاحا شلی یا سفتی طناب)
  3. میرایی: اگر هیچ را انتخاب کنید موج نامیراست (یعنی بیوقفه نوسان میکند و متوقف نمی شود.) هر چه میرایی را بیشتر کنید موج زودتر میرا شده و هرچه جلوتر می رود انرژی اش کمتر می شود.
  4. بسامد و دامنه : اگر از قسمت بالا سمت چپ نوع چشمه موج را “نوسان کن” انتخاب کرده باشید از این قسمت می تونین دامنه و بسامد موج رو تعیین کنید.

تنظیمات انتهای موج عرضی:

در قمست بالا سمت راست میتونین انتهای موج رو تعیین کنین.

  1. انتهای ثابت: گزینه پیش فرض هست و با انتخاب این گزینه انتهای طناب ثابت بوده و تکان نمی خورد. با انتخاب این گزینه میتونین بازتاب موج عرضی از انتهای ثابت رو بررسی کنین.
  2. انتهای باز: با انتخاب این گزینه انتهای طناب به شکل حلقه ای داخل یک میله در می آید و میتونین بازتاب موج از انتهای آزاد رو بررسی کنین.
  3. بدون انتها: اگر این گزینه رو انتخاب کنین طناب بدون انتها خواهد شد و فرض میکنیم که انتهایی وجود نداره و موج به بیرون صفحه منتقل میشه.

بررسی ویژگی های موج عرضی:

با شبیه ساز بالا موارد زیر رو بررسی کنید:

  1. سرعت انتشار موج به چشمه موج بستگی ندارد. (بسامد موج عرضی را زیاد و کم کنید و ببینید موج سریعتر یا زودتر به انتها میرسه یا خیر- دامنه موج رو زیاد و کم کنین و ببینین موج زودتر به انتها میرسه یا خیر)
  2. سرعت انتشار موج به محیط موج بستگی دارد.(کشش رو زیاد و کم کنید و ببینید در سرعت انتشار موج چه تاثیر داره)
  3. هر ذره فقط در جای خود نوسان می کند و با موج عرضی منتقل نمی شود: از مفاهیم موج می دونیم که موج یعنی انتقال انرژی بدون انتقال ماده – شبیه ساز را اجرا کنید و گزینه “به آهستگی” را انتخاب کنید تا به صورت اسلوموشن حرکت موج را بررسی کنید و ببینید که هر ذره فقط در جای خود بالا و پایین می رود و در راستای افقی جابجا نمی شود.
  4. بازتاب موج را بررسی کنید : گزینه های انتهای ثابت و آزاد را انتخاب کنید و یک تپ دلخواه بتابانید و ببینید موج عرضی از انتها چطور بازتاب می کند.
  5. میرایی موج: در واقعیت موج میراست و بعد از مدتی به دلیل نیروهای مقاوم و اتلافی ناپدید می شود. نحوه انتشار موج عرضی در حالت میرایی بالا و بدون میرایی را بررسی کنید.
کوروش رزمگیر

    نوشته‌های مرتبط

    قوانین ارسال دیدگاه

    • هرچه میخواهد دل تنگت بگو!
    دیدگاه‌ها

        کوروش رزمگیر پاسخ

        سلام ممنون از نظر لطفت- تحلیل سوالات کنکور هم به زودی در سایت قرار خواهم داد.